Hopp til innholdet

Stil og tone

Retningslinjene for skrivemåte skaper en helhetlig tekstprofil. For å skape en helhetlig tekstprofil er det også viktig å være konsekvente på hvordan vi skriver.

Korrektur

All kommunikasjon skal kvalitetssikres med korrekturlesning. All tekst fra NTE skal være ifølge norsk grammatikk. Vi henviser også til kapitlet om rettskriving, som legger føringer for en del ordvalg som sikrer en enhetlig skrivemåte i konsernet.

Last ned alle logoene i en zip-fil

Språk

Bruk norske ord og uttrykk.Bruk et ubyråkratisk og lett språk – unngå fagterminologi i kundekommunikasjon.
Rett deg direkte mot den enkelte kunde i skrivestilen (deg og du fremfor dere, og du får/du har e.l. fremfor vi gir/vi kan e.l.). Unngå bruk av STORE bokstaver.

Last ned alle logoene i en zip-fil

Sjargong

Ta hensyn til at det eksisterer ulik sjargong i ulike kanaler. Dette er spesielt viktig i sosiale medier, der hovedregelen er å alltid speile kundens språk.

Last ned alle logoene i en zip-fil

Tilbake til toppen