Hopp til innholdet

Digitale flater

Digitale flater kjennetegnes av at de er interaktive som betyr at kunder kan like, kommentere, dele, klikke og kjøpe direkte. Dette åpner også opp for toveiskommunikasjon mellom oss og kundene våre. I tillegg gir digitale flater oss muligheten til å måle og analysere resultater i sanntid, noe som analoge flater ikke har. Det betyr at vi kan følge med på tall og optimalisere underveis, uten å måtte gjette på hva som fungerer. Tallene gir oss svaret! 

I digitale flater jobber vi primært med 3 hovedoppgaver:

  • Merkevarebygging - skape oppmerksomhet rundt NTE og våre tjenester
  • Engasjement/popularitet - hvordan få de som liker merkevaren vår til å spre vårt budskap
  • Konvertering - få de som liker merkevaren vår til å gjøre en ønsket aktiv handling

Hver digital flate har ulike oppgaver, og dermed også ulike mål ut mot kunden. Under kan du lese mer om oppgavene og målene til våre ulike digitale flater, som vi har sortert inn i nettsted, e-postsignatur, webannonser og sosiale medier.

Nettsted

Hovedsiden til NTE er nte.no.

Nte.no er et tydelig og brukervennlig nettsted med et intuitivt brukergrensesnitt. Det er lett å bli kunde, gjøre seg kjent med hva som tilbys og melde inn feil. Designet er rent og enkelt. Språket er folkelig og konkret.

Layouten skal til enhver tid ha som formål å fremme budskapet på en effektiv måte. Dette skal gjøres gjennom et moderne og stilrent uttrykk som engasjerer brukeren. Dette gjøres ved å ta i bruk virkemidler som luft og kontrast.

Gjennomgående i NTEs visuelle uttrykk på digitale flater er ”kortene” informasjon presenteres på. Dette skaper en naturlig avgrensning mellom de forskjellige elementene ved bruk av kontrast.

Avstand mellom de ulike komponentene skaper luft som gjør det behagelig å tolke budskapet. Det setter også informasjonen som presenteres i system, og danner et visuelt hierarki.

Last ned alle logoene i en zip-fil

Webannonser

  • Profilregler: Alltid forhold deg til NTEs profilregler for font-, farge- og bildevalg.
  • Logo: Digitale annonser skal alltid inkludere NTE-logoen.
  • Innhold: Tilpass innholdet til annonsestørrelse og skjerm.
  • Call to action: Digitale annonser skal alltid inneholde et «call to action»-element – altså et element som oppfordrer kunden til handling. F.eks. en bestillingsknapp.
  • Lenker: Digitale annonser skal alltid linkes inn til en landingsside. Det er foretrukket at denne landingssiden befinner seg på en av NTEs nettsider.

Eksempler på webannonser:

Last ned alle logoene i en zip-fil

Sosiale medier

Sosiale medier vil være vår direkte kobling ut mot våre kunder. Sosiale medier kjennetegnes som nettsider og apper som tilrettelegger for at man som bruker kan skape og dele innhold, en viktig del vil også være å delta i sosiale nettverk. Nyttig for NTE vil være at gjennom sosiale medier kan man få og gi umiddelbare tilbakemeldinger på temaer, samt å være tilgjengelig for våre kunder.

Facebook - Vellerup Sommerby  File:Instagram logo 2016.svg - Wikipedia  Snapchat logo PNG  linkedin-logo – Haver Advokatfirma AS  App Review: Youtube App Update! Sicherheitsupdate empfohlen appreviewed.net  | Whatsapp logo, Lustige sprüche, App

Last ned alle logoene i en zip-fil

Facebook

Facebook er en kanal vi bruker i hovedsak for å dele filmer, bilder og blogginnlegg, samt konkurranser. Det er en kanal hvor innlegg lett kan spres, og dermed nå ut til mange.

Mye av det visuelle på Facebook blir preget av kanalens algoritmer og formater. Dermed er det viktig at innholdet som legges ut her blir tilpasset dette slik at formålet med innlegget ikke ødelegges.

Navnet til Facebooksiden er NTE, men dersom vi skal tagges er det @ntegrontforsprang som er brukernavnet. 

Bannerbildet bør være relevant, og gjerne bestå av en film som fanger oppmerksomheten til de som besøker siden.

Slik kan Facebooksiden vår eksempelvis se ut:

Huskeregler for deling av innhold på Facebook

Alle innlegg skal inkludere en link, bilde eller video.
Språk – uformelt, enkelt og engasjerende.
Hva ønsker du å oppnå med innlegget? Tilpass språk til målet: Lenkeklikk / Likes, kommentarer, delinger / Bilde- eller videovisninger. Tekstmengde i bildebruk skal ikke overstige 20 % dersom det skal være mulig å fremme innlegget senere.

Innspill til godt innhold:

  • Video og bilder er gode formater
  • Oppfordre til å tenke deling
  • Bruk kort og konsis tekst

Retningslinjer for Facebookannonsering

  • Bildeformat: 1200x630 px.
  • Tekstmengde i bilde – maks 20%.
  • Bruk segmentering/målretting.
  • Velg et hensiktsmessig budsjett og annonseperiode. Helst totalbudsjett og ikke daglig.
  • Kontakt markedsavdelingen dersom du ikke har innloggingsinformasjon.

Retningslinjer kundekommunikasjon

På direktemeldinger Messenger bruker vi følgende signatur; Med vennlig hilsen Elisabeth, NTE Kundeservice. Hvis du har en dialog med kundene, trenger du ikke hele signaturen hver gang. Da kan du skrive Mvh Elisabeth

På offentlig vegg bruker vi kun fornavn; Mvh Elisabeth.

Ved fellesmeldinger bruker vi signatur; Mvh oss i NTE. 

Retningslinjer brukervilkår

NTE ønsker meninger og ytringer på vår facebookprofil velkommen. Men vi godtar ikke sjikane, ukvemsord og personangrep. Innlegg fra falske profiler vil bli fjernet. Eventuelle upassende kommentarer, linker o.l. på siden vil bli slettet/skjult.

NTE besvarer alle kommentarer og meldinger, så lenge det er relevant og innenfor retningslinjene. 

Konkurranser på Facebook

Skal du ha en konkurranse på Facebook, må du skrive "#nteid214" i kommentarfeltet når du legger ut innlegget.
La kommentaren stå i 5 minutter før den slettes, slik at Trio-systemet får registrert den. Da unngår vi at kundesenteret får varsler for hver kommentar som blir lagt igjen i konkurransen.
Last ned alle logoene i en zip-fil

Instagram

På Instagram heter NTE sin profil @ntegrontforsprang. 

Huskeregler for deling av innhold på Instagram

Alle innlegg må inneholde et bilde. Bildet må være tydelig, og ha et interessant eller inspirerende motiv.

Stil og tone - uformelt, enkelt og engasjerende språk. Vær kort og konsis.

Bruk @navn for å nevne andre Instagram-brukere, og #emneknag for å kategorisere innholdet.

Dersom det opprettes egne emneknagger for NTE må disse følges opp.
Instagram bruker samme verkøy og samme retningslinjer for annonsering som Facebook.

Slik kan instragramprofilen vår se ut:

NTEs Instagram feed

På Instagram ønsker vi at feeden vår ser ryddig og profesjonell ut. Derfor har vi et fast mønster på bildene vi legger ut. Det er en illustrasjon om ukas spørsmål, og to "vanlige" bilder.

Slik skal feeden eksempelvis se ut:

Last ned alle logoene i en zip-fil

Snapchat

Brukernavn: @nte_tilstede

Snapchat er et sosialt medium som i starten hadde overvekt av unge brukere, men som nå har nådd ut til de fleste generasjoner. På snapchat er hovedformålet å sende bilder, filmer, tekst, GIFs eller andre animasjoner til personer man kjenner. Mange følger eller "abonnerer" også på bedrifter og/eller kjente personer de liker, der de følger med på innhold som blir publisert på story, under "abonnenter" eller på "utforsk".

NTE sin Snapchatkode:

Snapchat er en kanal som NTE i hovedsak skal bruke til å dele filmer, bilder og annonser. I dag bruker vi ikke NTE sin Snapchat konto aktivt til å dele fra vår hverdag, men vi bruker den fortsatt til annonsering på story. I våre annonser på Snapchat prøver vi å være lekne og gå rett på sak, siden filmene maks kan være på 10 sekunder. I tillegg er det kjent at mange brukere ser på story uten lyd, så alle filmer i denne kanalen bør tekstes. Målet med annonsene er å få brukere til å sveipe opp slik at de kommer inn på en ønsket landingsside for å lese mer.

Eksempel på annonser:

   
Last ned alle logoene i en zip-fil

LinkedIn

LinkedIn er kanalen som kjennetegnes som det profesjonelle nettverket for deling av firma-/ bransje-/ industrinyheter og diskusjoner. Formålet for NTE er å distribuere relevant og verdifullt innhold hvor vi deler vår kompetanse og innsikt. Målgruppen er potensielle og eksisterende kunder, potensielle arbeidstakere, journalister, politikere m.m. Målet er å øke synlighet og engasjement, drive trafikk til nte.no, bygge ekspertiseposisjon, employer branding og relasjonsbygging.

Språkstilen bør være profesjonell, mer formell, men likevel varm. Tenkt alltid gjennom hvilken målgruppe du snakker til og tilpass språkstilen deretter. Innlegg som inneholder bilder skaper mer engasjement enn rene tekstinnlegg, og et innlegg med video skaper normalt mest engasjement. Still gjerne spørsmål og legg opp til diskusjon i kommentarfeltet – engasjement øker spredningen av innlegget. 

Last ned alle logoene i en zip-fil

YouTube

Youtube er verdens største nettsted for opplasting, visning og deling av videoklipp. Kanalen er størst blant de aller yngste, og brukes månedlig av 3,6 millioner nordmenn. 

NTE bruker Youtube til å legge ut våre videoer, både for å kunne bruke de i annonser, og for at folk enkelt skal kunne søke opp innholdet vårt. 

  • Alle videoer som legges ut skal være i 16x9 format, og må følge NTEs filmprofil
  • Sorter gjerne videoene i kategorier, slik at det blir enkelt for kunden å finne flere videoer i samme kategori.

Slik kan NTEs Youtube-kanal se ut:

Trykk her for å komme til NTEs Youtube-kanal

Last ned alle logoene i en zip-fil

Tilbake til toppen