Hopp til innholdet

Analoge flater

NTEs analoge flater består av printannonser, trykksaker, layout, standmateriell, skilt, arbeidsklær og bildekor. I analoge flater må vi ta hensyn til at kundene ikke kan kommunisere tilbake til oss. I tillegg er analoge flater mer varige enn digitale, og som regel når noe er trykket opp er det ingen vei tilbake. Dermed er det viktigere å tenke gjennom budskap her enn på digitale flater, der du når som helst kan trekke tilbake innhold. 

I analoge flater jobber vi primært med 3 hovedoppgaver:

  • Merkekjennskap - skape kjennskap rundt NTE og våre tjenester
  • Omdømmebygging - bygge omdømme blant vår ønskede målgruppe
  • Posisjonering - skape den posisjonen i markedet som er ønsket

Printannonser

Huskeregler for oppsett av printannonser:

Profilregler: Alltid forhold deg til NTEs profilregler for font-, farge- og bildevalg.

Logo: Printannonser skal alltid inkludere NTE-logoen.

Utfyllende informasjon: En printannonse må ha mer utfyllende informasjon enn en webannonse, da den ikke kan linkes direkte til en landingsside.

Kontaktinformasjon: Printannonser skal alltid inneholde kontaktinformasjon til relevant nettside, og evt. kundeservice eller andre kanaler dersom det er relevant. Da følges fast logooppsett med nettadresse og telefonnummer.

Last ned alle logoene i en zip-fil

Trykksaker

Ved produksjon av trykksaker er det en del faktorer man bør tenke på i tillegg til det visuelle innholdet. Papirvalg, papirtykkelse og papirformat er eksempler på det.
Retningslinjer for produksjon av trykksaker

For å oppnå et mest mulig helhetlig uttrykk har vi utarbeidet noen retningslinjer for produksjon av trykksaker. Fargegjengivelser vil variere etter papirtype, trykkeri og produksjonsmetode. Det kan man unngå ved å velge samme løsning hver gang:

  • Valg av papir: Velg papir som signaliserer kvalitet og omtanke for miljøet. NTE bruker gjerne papirtypen Edixion, som har en matt overflate. Edixion Offset er hvitt ubestrøket, standard offsetpapir med god stivhet og bildegjengivelse. For litt mer glans anbefales papirtypen MultiArt Silk – et trefritt, hvitt bestrøket papir med silkematt overflate, som gir god lesbarhet og bildegjengivelse. Høyglanset papir unngås.
  • Papirtykkelse: Papirtykkelsen må være stødig nok; minimum 150 gr til en A4 trykksak og 200 gr til et enkelt A5 kort. Til avisløsning kan 80 gr Edicton benyttes.
  • Papirformat: Standard A-formater kan være nødvendig av praktiske årsaker. Men vi etterstrebet å vise kreativitet, gjerne gjennom annerledes format – for eksempel panoramauttrykk (bredt format) eller skyskraperuttrykk (smalt og høyt format).
  • Trykkeriet: Trykktjenester har en oppstartskostnad, så det lønner seg å trykke mange nok i første omgang. Ved et lite antall kan digital print lønne seg fremfor tradisjonell offset trykking.

Be om anbefaling og tilbud fra leverandør.

Eksempel på trykksak:

Last ned alle logoene i en zip-fil

Layout

Retningslinjer for layout tillater 4 ulike oppsett. På denne måten sørger vi for at alle annonser og materiell fra NTE blir mest mulig likt for hver gang. 

Det gyldne snitt

Oppsettet for layout baserer seg på det gyldne snitt (eller den gyldne spiral). Dette er kort fortalt en mal som viser hva det menneskelige øyet synes er behagelig å se på. 

Last ned alle logoene i en zip-fil

Standmateriell

For standmateriell bør man tenke på materiellets levetid, og velge en utforming og profil i henhold til formålet. Hvor skal du bruke det, hvem er målgruppen, og skal det brukes på flere typer arrangementer?

Huskeregler for oppsett av standmateriell

  • Profilregler: Alltid forhold deg til NTEs profilregler for font-, farge- og bildevalg.
  • Logo: Standmateriell skal alltid inkludere NTE-logoen.
  • Layout: Tenk spesielt på plassering av budskap og avsender for å sikre synlighet på standen, f.eks. er nedre del av en rollup lite synlig?
  • Holdbarhet: Standmateriell bør lages så generelt at det kan gjenbrukes over lengre tid, og i flere sammenhenger. Man kan gjerne ta utgangspunkt i overordnede budskap og profilbilder, eller overordnede konsepter for produktområdene o.l.
  • Utlån: Generelt standmateriell med ren NTE-profilering kan lånes hos kommunikasjonsavdelingen.

Eksempel på stand:

  

Roll-up

Roll-ups brukes ofte for ekstra synlighet eller for å fremheve et budskap på stand. Roll-ups skal alltid bestå av både tekst og bilde/noe grafisk, der teksten er lettfattet kommer tydelig frem. Hovedbudskapet bør alltid stå øverst på roll-upen. Bildet/det grafiske skal være iøyenfallende, og i tråd med NTEs grafiske profil.

Eksempel på roll-up:

Giveaways

Giveaways bør helst være bruksnyttig og miljøvennlige, og ikke være pakket inn i plast. De skal alltid være merket med en godt synlig NTE-logo, og eventuelt profilfargene dersom det er hensiktsmessig. De kan også ha med seg et slagord eller verdiene våre for ekstra synlighet.

Eksempel på giveaways:

Last ned alle logoene i en zip-fil

Skilt

Alle bygg NTE eier skal skiltes.
Valg av skiltløsning er avhengig av størrelse på bygg, type virksomhet og lokale retningslinjer.
Vi har i hovedsak tre varianter av skilt som brukes:

  • Frittstående bokstaver og logoelement med lys
    Løsningen er blant annet brukt på hovedkontoret.
  • Frittstående bokstaver med indirekte belysning
    Lyskaster monteres over eller under skiltet – benyttes på de fleste avdelingene.
  • Plateskilt med foliert logo
    Løsningen kan brukes på kraftstasjoner, lager o.l.

Eksempel på skilt:

Last ned alle logoene i en zip-fil

Arbeidsklær

Du kan bestille nye arbeidsklær på intranett, her finner du et bredt utvalg av klær både til praktisk arbeid og mer formelle behov. Skal du anskaffe klær utover dette er det viktig å forholde seg til NTEs retningslinjer for logo-, font- og fargebruk. Logo kan gjerne plasseres på en smakfull, men synlig måte.

Last ned alle logoene i en zip-fil

Bildekor

Nedenfor finnes eksempler på grunndekor til bil. Enkelte deler av bilene kan være åpen for kampanjefelt, men bildekor skal i all hovedsak følge gjeldende retningslinjer for NTEs profil. Det kan være profilerende budskap eller konkrete produkt fra våre forretningsområder.

Last ned alle logoene i en zip-fil

Tilbake til toppen